Bestill time!
Hva ville en sunn person gjort

Hva ville en sunn person gjort?

Apr 26, 2022

De fleste som har prøvd vet at det kan være vanskelig å endre vaner. Hva skjer ikke med nyttårsforsettene når du kommer litt ut i januar? Eller treningsprosjektet du setter i gang etter sommerferien? 

Mest sannsynlig har du forsøkt å slutte å spise sukker eller begynne å trene, men faller fra etter kort tid. Jeg har i alle fall gjort begge deler...

I ettertid ser jeg veldig godt hva jeg har gjort feil og hvorfor det ikke har funket. Og jeg har over tid jobbet med å få på plass gode rutiner og automatiserte vaner rundt kosthold og søvn. Treningen er neste prosjekt... *host*

En av hovedårsakene til at du mislykkes er at du bruker feil metode og gir opp for tidlig. For å lykkes er det nemlig mange små steg som må på plass og du må gjøre det samme over tid. 

Det første du kan begynne med når du skal begynne å gjøre mer positive ting for helsen din, er å stille deg spørsmålet "hva ville en sunn person gjort?". Dette kan du bruke i flere ulike settinger, men det er et spørsmål som passer perfekt ved kostholdsendringer og når du vil bli mer fysisk aktiv. 

  • Ville en sunn person gått eller tatt taxi?
  • Ville en sunn person tatt heisen eller trappen?
  • Ville en sunn person bestilt brus eller Farris?
  • Ville en sunn person spist burger eller salat?
  • Ville en sunn person kjøpt sjokolade eller knaskegulrøtter?

I boken Mikrovaner forteller James Clear om en venn som gikk ned 40 kilo ved å stille seg dette spørsmålet i ulike situasjoner gjennom dagen. Hun tenkte at hvis hun oppførte seg som en sunn person lenge nok, ville hun til slutt bli en sunn person selv - og hun fikk rett.

Det å stadig gjøre disse små endringene bidrar til å forme din identitet, noe som gjør at du begynner å bevise for deg selv at du er en annen og dermed gjør noe annet.

Det er nemlig vanskelig å slutte å spise sukker om du stadig forteller deg selv at du er en som spiser sjokolade hver dag, eller komme deg på trening hvis du definerer deg selv som en lat person som liker best å ligge på sofaen. 

Vi kan bruke et konkret eksempel med røyking som jeg kjenner meg godt igjen i. Når noen spør om du vil ha en sigarett, svarer du da "nei takk, jeg prøver å slutte" eller "nei takk, jeg røyker ikke"?

Det samme eksempelet kan vi bruke om sukker. Når du får tilbud om et kakestykke eller et glass brus, svarer du da "nei takk, jeg prøver å holde meg unna sukker" eller "nei takk, jeg spiser ikke sukker"?

Ser du forskjellen?

Det å endre måten du sier noe virker kanskje banalt, men jeg har selv erfart hvor kraftfullt det kan være.

Om du har som mål å slutte å spise sukker og bli sunnere, må du altså begynne å handle som om du er en person som ikke spiser sukker og lever sunt. Du må begynne å definere, eller identifisere, deg selv som en sukkerfri person og leve som om du er en.

Du går da fra en resultatbasert metode til en identitetsbasert metode og dette vil øke sannsynligheten for at du lykkes betydelig. 

Var dette noe du fikk lyst å prøve?

 

//Helene

 

PS: Ønsker du hjelp til å endre vaner knyttet til kosthold og livsstil? Da anbefaler jeg mine gratisressurser:

 

 

Trykk på knappen under og få en oversikt over mine linker og gratisressurser 💚

Ta meg dit!

Lyst å motta e-poster med nyheter, tilbud og inspirasjon?

Meld deg på nyhetsbrevet mitt her:

Jeg hater spam og vil aldri misbruk e-postadressen din. Ved å legge inn opplysningene dine samtykker du i behandling av personopplysninger i tråd med personvernerklæringen.